onsdag den 9. oktober 2013

Indianere og Høvdinge

 Jeg vil gerne takke Nicolaj Dupont-Mersing, for i sit læserbrev "Kvalitet skal i højsædet" at bryde ud af de vante politiske tonegange, og pege på et problem, der går dybere end partipolitik og handler om politiks vilkår i dagens Danmark: om forholdet mellem borger og system.

Som "indianer" i det kommunale system, skrev jeg jo i oktober 2012 et åbent brev til politikere og forvaltning om netop dette problem, oplevet ude i marken, under overskriften "ledelsesfilosofi ude af trit med virkeligheden", en filosofi jeg siden har lært går under betegnelsen "new public management".
Jeg må atter en gang rose Herning Kommune for at kunne rumme at indianerne siger høvdingene imod. Jeg modtog mere skulderklap end smæk for at sige min mening.

  Jeg har efterfølgende erfaret at en overvejende majoritet af offentligt ansatte der har den direkte kontakt med borgerne, er bange for at ytre sig om uacceptable forhold. Det er en usund udvikling, der skaber et system, hvor politikere og forvaltning fokuserer mere på "nøgletal", end på hvad borgerne siger de oplever. I værste fald opstår der en kultur, hvor de der servicerer borgerne, kommer til at fremstå som myndighedspersoner, der bruger tid på at klargøre at de ikke har tid, resurser eller lov til at give en service, mere for at tilfredsstille systemets krav end borgerens behov.




 Som Hr. Dupont-Mersing skriver: "Ydelsen eller servicen udføres af det yderste led i det kommunale system, og de mennesker skal have mere frihed under ansvar. Personalet på plejecentret eller på en offentlig institution er de mest kvalificerede til at vide, hvad der er bedst for den enkelte borger" Jeg må som social-og sundhedsassistent klappe i mine små hænder !!!
  Opdelingen mellem visitation og udøver, har dog sine fordele, hvis det bliver tydeligere at jeg som udøver ude hos borgerne skal koncentrere mig om at yde service, og overlade til visitationen at have myndighedsrollen.
 Visitationen er underlagt de politisk fastsatte rammer. Som medarbejder kan man være med til at ændre ting indenfor de rammer, vil man ændre på rammerne må man gå ind i politik, og det er i erkendelse af det at jeg valgte at stille op til byrådet

 Jeg synes det vil være fantastisk hvis Herning Kommune kan blive et godt eksempel i det politiske forvaltningslandskab, hvor man beholder det der har værdi i "new public management"; men også tør gøre op med de dele der er ude af trit med virkeligheden. Jeg hører indenfor alle partier tonegange der peger på et behov og en vilje til dette.
  Det er udmærket med styring, og effektiv udnyttelse af skatteborgernes penge; men det er politikernes ansvar at gøre prioriteringer, og turde sætte kvalitetsmål - sikre at de svageste i samfundet er de der nås af fællesskabets hånd. Vi skal have en kommune hvor folk skal behandles ordentligt. En ærlig og redelig kommune.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar