fredag den 19. juli 2013

At kende sine rødder eller ren symbolnationalisme

Hjælp det hjemløse museum | aoh.dk - alt om Herning

Som jeg for nylig skrev: "Hvad er danskhed ? Det udvikler sig over tid og er gennem tiden formet af, hvordan det fællesskabende har integreret udefra kommende impulser og af og til fostret noget, vi har kunnet påvirke omverdenen med. Det er en levende proces, ikke noget man lige kan vedtage i en værdipolitisk erklæring."

 For mig er det at være dansk, en personlig fortælling. Jeg havde min første skoledag i Haunstrup skole. 
Min mor var født i Haunstrup, hvor min morfar og mormor levede den største del af sine liv. Det er derfor sørgeligt at læse at det lokalhistoriske museum ved salget af skolen, står uden lokaler.

(Min mor længst til venstre i første række - konfirmation 1949 Haunstrup, 
tak til lokalhistorisk museum for billedet på http://haunstrup.dk/lokal/ )


 Netop lokalhistorie og det kulturhistorisk nært beslægtede interesse mange har for slægtsforskning, synes jeg burde have høj prioritet som kulturpolitiske områder der giver identitet i en alt mere globaliseret verden. Når man kender sine rødder og føler sig forbundet med lokaliteter og de mennesker der havde sin gang der, så oplever man et helt anderledes solidt fundament, hvorfra man kan se fremtiden i møde, end man opnår ved at klamre sig til en værdipolitisk symbolnationalisme der skal indhegnes og forsvares mod udefrakommende trusler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar