På torvet står ganske ubemærket af byens borgere en broncedame,
ubemærket til en gallerist ønsker at låne den, hvorefter en vurdering af
forsikringshensyn foretages og en pris på 250 millioner offentliggøres.
Så skal jeg da ellers love for at den ellers ret så kedelige
bronzeklump kan sætte fantasien i gang. Højdepunktet bliver jo så da
Dennis Flydtkjær fra DF foreslår at sælge skidtet - Det er da i og for
sig ikke noget til hinder for, og jeg vil da gerne takke hr Flydtkjær
for at med dette forslag bringe for dagen hvor skidt det står til med
kendskab til byens kulturhistorie i dette vort jubileumsår.
Det
bliver tydeligt at for mange er sammenhængen mellem den kunst der står
rundtenomkring og den Herningånd vi ellers er stolte af, ikke kendt. Den
store værdi ligger nemlig ikke i selve kunstværkerne og deres
prissætning på et evt marked; men i historien om hvorfor de står der.
For en tilfældigt forbipasserende kulturradikal besøgende med fordomme
om midtjysk kulturliv kan det måske opfattes, som at man på et
tidspunkt har haft et byråd med guld på kistebunden, der har købt sig
til lidt finkultur; men for byens borgere burde det være en del af vores
selvforståelse at vide at den ånd der ligger bag er sprungen af vor
egen muld, nogle bondegårde i Vildbjerg, hvor brd Damgaard, Peder
Lysgaard og Jens Bjerg Sørensen så dagens lys. Driftige erhvervsfolk, der
brugte deres skabertrang til at bygge virksomheder op. Ja, for det er
jo iværksætterens drivkraft, ikke begæret efter ussel mammon, men
skabertrang og skaberglæde, og der ser man et slags åndeligt slægtskab
mellem iværksætteren og kunstneren, der gør at erhvervsfolk ofte gør sig
som kunstmæcener.
Jeg skal ikke gøre mig til smagsdommer over disse
bondesønner, når de ellers betalte deres skat til kommunens drift og
betalte overenskomstmæssig løn til deres ansatte, ja så ydede de i min
optik deres pligt, og var siden i al deres ret til gøre hvad de lystede.
Mads Eg Damgaard, havde så lyst til at købe en Henry Moore skulptur og
forære den til byen i 1986 - lidt kedeligt javist, manden var jo også
konservativ og ikke til "lort på dåse" som lillebroder Aage, der var
radikal. Takket være disse herrer har vi kunstværdier i Herning, der så
sandelig kan tiltrække besøgende med velpolstrede tegnebøger. Lad os da
være glade for at vi har et kulturliv der kan matche betydeligt større
metropoler end den lille provinsby vi er - i den ene ende Jyske Bank
Boxen der gør enhver kjøvenhavner misundelig og ude i Birk en kunstskat
der er jordens fundament.
At tænke at man skal sælge ud af den
kulturarv byen har fået foræret er en ualmindelig dårlig ide - på linje
med at tisse i bukserne for at holde sig varm.
Hr Flydtkjær man
venter på at du nu også foreslår at undersøge muligheden for at sælge
den lille havfrue til Kina for at afhjælpe statsfinanserne - selvom det
var nu mere sjov da en anden gal kunstner med rod i den midtjyske muld
muligvis savede hovedet af hende. Ja Nash og Jorn havde jo sine
morforældre på en gård i Isenvad, og trådte såmænd deres barnesko i
Aulum.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar